تازه های بیوتکنولوژی

تازه های بیوتکنولوژی

جدیدترین دستاوردهای بیوتکنولوژی، نانوبیوتکنولوژی و بیوانفورماتیک
تازه های بیوتکنولوژی

تازه های بیوتکنولوژی

جدیدترین دستاوردهای بیوتکنولوژی، نانوبیوتکنولوژی و بیوانفورماتیک

نکاتی برای حل مسائل شجره نامه ژنتیک


1- اگر در قسمتی از دودمانه پدرومادری سالم فرزند بیمارداشته باشند بیماری مغلوب است.

2- هرگاه در قسمتی از دودمانه پدر ومادری بیمار فرزند سالم داشته باشند بیماری غالب است.

 
3- اگر در یک شجره نامه پدر و مادر سالمی دیده شوند که دختر بیمار دارند ان شجره نامه صد در صد مغلوب اتوزومی است . 
ادامه مطلب ...

ارتباط متیلاسیون با بیماری های متابولیکی


دانشمندان موفق به کشف اثرات متیلاسیون DNA در بروز بیماری هایی چون افزایش BMI و چاقی شدند. 
ادامه مطلب ...

مارکرهای مولکولی (AFLP)



امروزه از مارکرهای مولکولی و به ویژه مارکرهای مبتنی بر DNA به طور گسترده ای در بسیاری زمینه ها از قبیل نقشه یابی و ردیابی ژن ها، تعیین جنسیت، بررسی تنوع ژنتیکی یا روابط ژنتیکی به کار می روند. در ژنتیک جمعیت مارکهای مبتنی بر پروتئین (آلوزایم ها) اولین مارکرهایی بودند که به طور گسترده مورد استفاده قرار گرفتند. روشهای مبتنی بر DNA امروزه بهترین روش هایی هستند که برای تمایز بین موجودات بسیار نزدیک به هم انتخاب می شوند. استفاده از مارکر های مبتنی بر DNA حتی امکان مقایسه های کارآمدی را نیز فراهم می نماید. 

ادامه مطلب ...

تولید پنیر آزمایشگاهی بدون شیر


گیاهخواران یا افرادی که به لاکتوز شیر حساسیت دارند، بزودی می‌توانند از پنیر گیاهی تولید شده در آزمایشگاه استفاده کنند که در ترکیب آن به جای شیر از توالی ژنتیکی مبتنی بر دی‌ان‌ای گاو استفاده شده است. 
ادامه مطلب ...

خودکشی انتحاری سلول‌های سرطانی با نمک


تیمی بین‌المللی از محققان با همکاری دانشگاه تگزاس، مولکولی طراحی ‌کرده‌اند که قادر به کشتن سلول‌های سرطانی با حمل کلراید به درون غشاهای آن‌ها و تشکیل نمک است. 
ادامه مطلب ...

درمان سرطان با تزریق نوعی باکتری خاکی


محققان «مرکز سرطان جان هاپکینز کیمل» نسخه اصلاح‌شده‌ای از نوعی باکتری خاکی ارائه داده‌اند که واکنشی ضدتوموری را در موش‌ها، سگ‌ها و انسان‌ها ایجاد می‌کند. 
ادامه مطلب ...

نقش اپی ژنتیک در سازگاری موجودات با محیط زیست


دانشمندان متوجه شدند که چطور ژن های جهنده به قارچ های سیاه (black truffles) کمک می کند تا با محیط خود سازگار شود. این قارچ های سیاه (black truffles) که به به عنوان قارچ PERIGORD  نیز شناخته شده اند، در همزیستی با ریشه های بلوط و درختان فندق رشد می کنند و در جهان تغذیه، بسیار با ارزش هستند. 

ادامه مطلب ...

کشف ژن موثر در ایجاد سرطان


محققان در جدیدترین مطالعات خود از کشف ژنی خبر داده اند که سلول های سرطانی بدون آن نمی توانند زنده بمانند. کشف این ژن جدید می تواند در درمان بسیاری از سرطان ها مفید باشد. 
ادامه مطلب ...

روش های جدید ایمنی درمانی برای تومورهای جامد


گروهی از محققان بین المللی نشان داده اند نوعی آنتی بادی بر ضد پروتئینی به نام EphA3 که در محیط سلول های سرطانی یافت می شود اثرات ضد سرطانی دارد. 
ادامه مطلب ...

مبنای ژنتیکی جدید در تعیین جنسیت


زنان و مردان اختلافات آشکار زیادی با یکدیگر دارند و دانشمندان از قدیم می دانستند که تفاوت های ژنتیکی و این تمایز ها ارتباط عمیقی با DNA دارد. در گذشته بیشتر تحقیقات بر رو ی درک این موضوع متمرکز شده بود که ژن هایی که پروتئین را کد می کنند چگونه در تعیین جنسیت دخالت دارند. دانشمندان دریافته اند که زیر مجموعه ای از ژن های بسیار کوچک که مولکول های RNA کوتاه (موسوم به microRNA ها) را کد می کنند نیز نقش کلیدی در تمایز بافت نر و ماده در مگس میوه را ایفا می کنند. 
ادامه مطلب ...