تازه های بیوتکنولوژی

تازه های بیوتکنولوژی

جدیدترین دستاوردهای بیوتکنولوژی، نانوبیوتکنولوژی و بیوانفورماتیک
تازه های بیوتکنولوژی

تازه های بیوتکنولوژی

جدیدترین دستاوردهای بیوتکنولوژی، نانوبیوتکنولوژی و بیوانفورماتیک

سنتز مولکولی که مسیرهای جدیدی برای درمان سرطان باز کرده است


محققین دانشگاه بارسلونا ترکیبی را سنتز کرده اند که این پتانسیل را دارد که آپوپتوز را در طیف وسیعی از رده های سلولی توموری القا کند. 
ادامه مطلب ...

nano-cocoon، ساختار جدیدی برای انتقال دارو


محققان امریکایی توانسته اند سیستم انتقال دارویی را طراحی و سنتز کنند که شامل ساختارهایی در مقیاس نانو به نام cocoon هستند که از DNA ساخته شده اند و می توانند سلول های سرطانی را مورد هدف قرار دهند . 
ادامه مطلب ...

ویروس‌های باکتری‌خوار جایگزین آنتی‌بیوتیک ها


دانشمندان انگلیسی، ویروسی را شناسایی کرده‌اند که باکتری‌های عامل عفونت بیمارستانی را می‌خورد ؛ پیشرفتی که می‌تواند جایگزین داروهای آنتی بیوتیک و حل معضل مقاومت در برابر آنتی بیوتیک شود. این شیوه جایگزین مناسبی برای آنتی بیوتیک‌ها در درمان عفونت‌های باکتریایی عرضه می‌کند که در آن از ویروس‌های طبیعی موسوم به باکتریوفاژها یا باکتری‌خوارها و یا به طورخلاصه فاژها استفاده می‌شود. 

ادامه مطلب ...

ساخت بتن خود ترمیم‌گر با میکروکپسول و باکتری


محققان نسل جدیدی از بتن را توسعه داده‌اند که با کمک باکتری درون میکروکپسول، خود ترمیم‌گری می‌کند. 

ادامه مطلب ...

کشف قوی ترین چسب دنیا در باکتریها


مطالعات اخیر بر روی مواد ترشحی باکتریها نشان میدهد باکتری Caulobacter crescentus مواد چسبنده ای تولید میکند که قدرتی سه بار قویترین چسب های تجاری دارد. 

ادامه مطلب ...

کمی هم درباره سلول های بنیادی...


سلول‌های بنیادی اینجا، سلول‌های بنیادی آنجا، سلول‌های بنیادی همه ‌جا! این روزها دیگر می‌شود رد این سلول‌های شگفت ‌انگیز را در بیشتر حوزه‌های پزشکی دید. هر ماه، دانشمندان کاربرد جدیدی برای این سلول‌ها پیدا کرده و از آنها برای درمان موارد مختلفی استفاده می‌کنند؛ از سرطان گرفته تا ریزش موی سر. سلول‌های بنیادی در کنار ژن ‌درمانی، از امیدهای اصلی دانش پزشکی برای غلبه بر دامنه وسیع بیماری‌ها در یکی دو دهه آینده هستند.  ادامه مطلب ...

نقش SeqA در آغاز همانندسازی در پروکاریوت ها (مقاله تخصصی)



چکیده:
همانندسازی DNA در پروکاریوت ها از ناحیه ی ویژه ای به نام ناحیه ی آغازی یا ori شروع میشود. شناسایی ناحیه آغازی توسط آنزیم ها و فاکتورهای همانندسازی در پروکاریوت ها بر عهده ی پروتئین DnaA است . قبل از همانندسازی آدنین های هر دو رشته در GATC متیله میشوند. SeqA جزئی از مدار تنظیم منفی است که مانع متیلاسیون مجدد مبداها میشود. دومین C – ترمینال در SeqA نقش مهمی در اتصال به DNA دارد. 

ادامه مطلب ...

کشفی که ممکن است منجر به کاهش دوزهای شیمی درمانی شود


مهم نیست که شما از چه نوع شیمی درمانی برای هدف قرار دادن تومورها استفاده می کنید، بسیاری از سلول های سرطانی به تاکتیک بقای مشابه ای متوسل می شوند: آن ها شروع به خوردن یکدیگر می کنند. 
ادامه مطلب ...

تاریخچه علم ژنتیک و نقش گریگور مندل


دانش زیست شناسی یکی از قدیمی ترین علومی بوده که بشر به آن توجه داشته است. شواهد بسیار زیادی که طی کاوشهای باستان شناسی بدست آمده حکایت از آن دارد که انسانهای پیشین به دانش زیست شناسی توجه داشته اند و در این میان اصلاح نژاد دامها و پرورش گیاهان با باردهی بیشتر از دانش گذشتگان در مورد علم ژنتیک خبر می دهد. اما از حدود یک قرن پیش دانش زیست شناسی وارد مرحله جدیدی شد که بعدا آن را ژنتیک نامیده اند و این امر انقلابی در علم زیست شناسی به وجود آورد. 

ادامه مطلب ...

مهندسی پروتئین (Protein Engineering)


مهدسی پروتئین طراحی آنزیم ها و پروتئین های جدید و دلخواه است بر اساس کاربرد ها و عملکردهایی که مدنظر ماست. این علم با استفاده از تکنولوژی DNA،برای تغییر دادن در سکانس آمینواسیدهای یک پروتئین خاص است.  ادامه مطلب ...