تازه های بیوتکنولوژی

تازه های بیوتکنولوژی

جدیدترین دستاوردهای بیوتکنولوژی، نانوبیوتکنولوژی و بیوانفورماتیک
تازه های بیوتکنولوژی

تازه های بیوتکنولوژی

جدیدترین دستاوردهای بیوتکنولوژی، نانوبیوتکنولوژی و بیوانفورماتیک

باکتری مبارز با سنگ کلیه


اگزالات از کاتابولیسم آمینواسیدها در کبد تشکیل می شود. اگزالات همچنین در طیف وسیعی از مواد غذایی و نوشیدنی ها نیز وجود دارد که شامل چای, قهوه, شکلات, میوه ها و سبزیجات می باشد. میزان اگزالات دفع شده از طریق ادرار نقش مهمی در تشکیل سنگهای کلیوی اگزالات کلسیمی بازی می کند. مهمترین باکتری شناخته شده که در تجزیه ی اگزالات در روده دخالت دارد اگزالوباکترفورمیژنز می باشد. این باکتری برای اولین بار از نشخوارکنندگان جداسازی شد. اگزالوباکترفورمیژنز در انسان و بسیاریاز گونه های حیوانی مشاهده شده است. 

ادامه مطلب ...

ساختار شگفت انگیز ویروس ها


اسید نوکلئیک

یک ذره ویروسی دارای یک هسته مرکزی اسید نوکلئیکی DNA یا RNA به عنوان ماده ژنتیکی می‌باشد. نسبت اسید نوکلئیک به پروتئین غلاف ویروس از یک درصد در ویروس آنفلوانزا تا 50 درصد در برخی از باکتریوفاژها متغیر است. برخلاف سلولهای پروکاریوتیک و یوکاریوتیک که همواره دارای DNA به عنوان ماده ژنتیکی اصلی خود هستند ویروسها دارای یکی از دو نوع اسید نوکلئیک بوده و هرگز هر دو را باهم ندارد. اسید نوکلئیک در بعضی ویروسها به شکل خطی و در بعضی به شکل حلقوی می‌باشد. 

ادامه مطلب ...

پروبیوتیک ها و کاهش سرطان...!


پروبیوتیک ها مکمل های غذایی هستند که بر میزبان تاثیرات سودمندی دارند و به تعادل فلور میکروبی روده کمک می کنند. از مهم ترین پروبیوتیک ها می توان به لاکتوباسیلوس ها و بیفیدوباکتریوم ها اشاره کرد. لاکتو باسیلوسها گرم مثبت ، فاقد اسپور ، کاتالاز منفی و متعلق به خانوادهlactobacillaceae می باشند و تقریبا 56 گونه از این باکتری مورد شناسایی قرار گرفته است.  ادامه مطلب ...

همه چیز درباره ی آنتی بیوتیک ها


مقاله ی پیش رو یکی از کامل ترین در زمینه ی آنتی بیوتیک هاست که در آن توضیحات کاملی در رابطه با متابولیسم آنها , طریقه ی سنتز آنتی بیوتیک ها به همراه تصاویر ساختار و ... به دو زبان فازسی و انگلیسی آماده شده و می توانید آنرا به راحتی دانلود کنید . هم چنین نمونه ای از متن این مقاله در زیر آمده است.  ادامه مطلب ...

انواع محیط های کشت باکتریایی




محیط کشت آگار خوندار (Blood agar)

محیط کشت عمومی است که به منظور تکثیر و جدا سازی باکتری های بیماریزا بخصوص باکتری هایی که برای رشد به مواد مغذی نیاز دارند، بکار می رود. بعلاوه در این محیط وجود همولیزین در باکتری ها را نیز می توان کاوش کرد. 

ادامه مطلب ...

باکتری های اندوفیت و اثرات مفید آنها در کشاورزی

 

 

حضور و استقرار باکتری های غیر بیماریزا در بافت های گیاهی به سال 1926 و به تئوری پروتی (1926 Perotti,) بر می‌گردد. تحقیق روی باکتری هایی که در بافت های داخلی گیاه مستقر بوده و علائمی از بیماری را نشان نمی دهند، به دهه 1870 و تحقیقات پاستور بر میگردد. بعد از سال 1940 تا کنون گزارشات زیادی در ارتباط با باکتری های اندوفیت بومی در بافت های مختلف گیاهی وجود دارد. در گذشته تصور می‌شد که باکتری های اندوفیت باعث بیماری زایی خفیفی در گیاهان می‌شوند، اما تحقیقات اخیر ثابت نمود که این دسته از باکتری ها قادرند رشد گیاه را بهبود بخشیده و سبب افزایش مقاومت علیه بیمارگر های گیاهی شوند. 

ادامه مطلب ...

پروژه دانشنامه اجزای دی.ان.ای، ENCODE



آیا آینده انسان‌ها در ۳,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰ کد DNA نوشته شده است؟

 پروژه دانشنامه اجزای دی.ان.ای، ENCODE پس از ۱۰ سال توانسته رازهای اندکی از ۳ میلیارد کد نوشته‌شده در دی.ان.ای انسان را آشکار کند، اما پرسش‌های بیشتری را نیز مطرح کرده است! 

ادامه مطلب ...

ویرایش RNA، پدیده ای که شاید مهم تر از آنچه باشد که تصور می شد

بر اساس تحقیقات انجام شده بر روی ژنوم انسان، به نظر می آید ویرایش RNA به طور غیر منتظره و در سطح گسترده ای پس از رونویسی صورت می گیرد و در نتیجه این پدیده نه چندان شناخته شده، محصول ترجمه ژن ها کاملاً با توالی DNA منطبق نخواهد بود. 

ادامه مطلب ...

ساخت داربست سه‌بعدی دی‌ان‌ای برای واکنش‌های بیوشیمیایی


پژوهشگران دانشگاه ایالتی آریزونا با استفاده از مولکول‌های دی‌ان‌ای موفق به ساخت داربستی شدند که می‌تواند بعنوان ساختاری سه بعدی و در واقع یک ظرف آزمایش برای انجام واکنش‌های بیوشیمیایی مهم مورد استفاده قرار گیرد. 
ادامه مطلب ...

ساخت نانوراکتوری برای واکنش‌های زیستی


محققان سوئدی با استفاده از نانوذرات طلا روی بستر دی‌سولفید تنگستن، نانوزیست‌راکتوری ساختند که می‌تواند برای انجام فرآیندهای زیستی مختلف استفاده شود. 
ادامه مطلب ...