تازه های بیوتکنولوژی

تازه های بیوتکنولوژی

جدیدترین دستاوردهای بیوتکنولوژی، نانوبیوتکنولوژی و بیوانفورماتیک
تازه های بیوتکنولوژی

تازه های بیوتکنولوژی

جدیدترین دستاوردهای بیوتکنولوژی، نانوبیوتکنولوژی و بیوانفورماتیک

ایزوزیم ها (آیزوزایم ها) (مقاله تخصصی)


ایزوزیمها (همچنین به عنوان ایزوآنزیم نیز شناخته میشوند) آنزیمهایی هستند که در ترکیب اسیدهای آمینه تفاوت دارند اما واکنش یکسان شیمیایی را تسریع میکنند. این آنزیم ها معمولا پارامترهای جنبشی متفاوت یا خصوصیت های منظم متفاوت را نشان میدهند (مثل ارزشهای متفاوت در km ). 
ادامه مطلب ...

کاربرد روش‌های بیوتکنولوژی در افزایش بهره‌وری گیاهان دارویی (مقاله)


مقدمه
طبق برآوردی که توسط سازمان بهداشت جهانی (WHO) صورت گرفته است، بیش از 80 درصد مردم جهان (نزدیک به 5 میلیارد نفر)‌، برای درمان بیماری‌ها هنوز از داروهای گیاهی استفاده می‌کنند. تقریباً یک چهارم داروهای تهیه‌شده‌ دنیا دارای منشأ گیاهی هستند که یا مستقیماً از گیاهان عصاره‌گیری شده‌اند و یا بر اساس ترکیب گیاهی،‌ سنتز شده‌اند. 
ادامه مطلب ...

علفکش های زیستی (Bio-herbicides)

در حدود یک قرن پیش استفاده از علفکش ها خطراتی از قبیل پایداری آنها در طبیعت و کاهش کیفیت آب وخاک ایجاد کرده بود با گسترش علفکش های بیولوژیک تاثیر زیادی در حفاظت محیط زیست داشته است. همچنین در جائی که مبارزه شیمیایی کافی نباشد ویا مواد شیمیایی گران بوده باشد ویا دولت مصرف آنها را به لحاظ آلودگی آبها و هوا و انقراض موجودات در معرض خطرممنوع کرده باشد کنترل بیولوژیک صورت می گیرد.  ادامه مطلب ...

بهبود انتقال دارو با مکانیزم جدید


محققان دانشگاه وارویک انگلستان نوعی مکانیسم جدید «رهاشدگی-انتشار» ایجاد کرده‌اند که می‌تواند انتقال دارو را در درمان سرطان‌های مختلف و دیگر بیماری‌ها ارتقا بخشد. 
ادامه مطلب ...

پایان پروژه بزرگ اطلس ژنوم سرطانها پس از چالش‌های بسیار


تلاش دانشمندان برای توصیف ژنتیکی 10 هزار تومور که در سال 2006 با هزینه ابتدایی 100 میلیون دلار آغاز شده بود، بطور رسمی پایان یافت. 
ادامه مطلب ...

رمزگشایی از ویروس آنفلوآنزا در دنیای مجازی


برای نخستین بار در جهان محققان علوم پزشکی با تولید ویروس مجازی به رمزگشایی از ویروس آنفلوآنزا می پردازند. 
ادامه مطلب ...

سن بیولوژیک با سن واقعی چه تفاوتی دارد؟


محققان می گویند: تغییرات شیمیایی بر روی دی.ان.ای می تواند طول عمر را مشخص کند. البته سن بیولوژیک و سن واقعی افراد گاهی با هم تطابق ندارد که دانشمندان راز آن را کشف کردند. 
ادامه مطلب ...

شناسایی استراتژی های درمانی هدفمند برای برخی سرطان های کشنده


محققین در مرکز سرطان بیمارستان عمومی ماساچوست، یک درمان هدفمند را طراحی کرده اند که مسیر سیگنالینگی که به تومورها اجازه حفظ توانایی تکثیریشان را می دهد هدف قرار می دهد. 
ادامه مطلب ...

تعیین توالی ژنوم انسان در 90 دقیقه!


محققان بیمارستان کودکان نیشن‌واید (Nationwide) نرم‌افزاری را طراحی کرده‌اند که زمان مورد نیاز برای ژنوم انسان به منظور شناسایی گونه‌های بیماری‌زا را از چند هفته به چند ساعت کاهش می‌دهد که سریعتر از همه فناوری‌های موجود محسوب می‌شود. 
ادامه مطلب ...

بهبود ویرایش ژنومی با استفاده از ریز مولکول ها


یکی از مهیج ترین پیشرفت های علمی در سال های اخیر تکنولوژی CRISPR است که می تواند به طور دقیق ژنوم سلولی را ویرایش کند. 
ادامه مطلب ...