تازه های بیوتکنولوژی

تازه های بیوتکنولوژی

جدیدترین دستاوردهای بیوتکنولوژی، نانوبیوتکنولوژی و بیوانفورماتیک
تازه های بیوتکنولوژی

تازه های بیوتکنولوژی

جدیدترین دستاوردهای بیوتکنولوژی، نانوبیوتکنولوژی و بیوانفورماتیک

پایان پروژه بزرگ اطلس ژنوم سرطانها پس از چالش‌های بسیار


تلاش دانشمندان برای توصیف ژنتیکی 10 هزار تومور که در سال 2006 با هزینه ابتدایی 100 میلیون دلار آغاز شده بود، بطور رسمی پایان یافت.  

به گزارش سرویس علمی ایسنا، اطلس ژنوم سرطان (TCGA) اکنون بزرگترین جزء کنسرسیوم بین‌المللی ژنوم سرطان ​است که در آن دانشمندانی از 16 کشور جهان نزدیک به 10 میلیون جهش ژنتیکی را شناسایی کرده‌اند.

با پایان یافتن این پروژه عظیم در آمریکا، سوال بزرگ پیش رو این است که گام بعدی چه خواهد بود. برخی محققان قصد دارند به تمرکز بر تعیین توالی ادامه دهند اما برخی دیگر بیشتر تمایل دارند که کار خود را در جهت بررسی چگونگی تاثیرگذاری جهش‌های کشف شده بر تولید و گسترش سرطان توسعه بدهند.

اطلس ژنوم سرطان در ابتدا قرار بود یک پروژه سه ساله باشد اما برای پنج سال دیگر ادامه یافت. در سال 2009 این پروژه 100 میلیون دلار دیگر از موسسه ملی بهداشت آمریکا به اضافه 175 میلیون دلار بودجه محرک برای تحریک اقتصاد آمریکا در جریان رکود اقتصادی جهان دریافت کرد.

به عقیده محققان در زمان آغاز این پروژه مشکلات زیادی وجود داشت. در آن زمان تعیین توالی ژنوم تنها بر روی نمونه​های سرطانی تازه انجام می​شد این در حالی ​بود که بسیاری از نمونه​های سرطانی نمی​توانند تازه در اختیار محققان برای تعیین توالی ژنوم قرار بگیرند و جمع​آوری نمونه​های تازه از بیمارستان​ها کار سختی بود.

پیچیدگی تحلیل داده​های به​دست​آمده از توالی ژنوم سرطان​ها یکی دیگر از مشکلاتی بود که محققان اجرای این پروژه با آن مواجه بودند. هم​چنین سنجش این‌که داروهای تجویز​شده به بیماران چه اثراتی در سرطان​ها ایجاد کرده بودند از دیگر مشکلات پیش روی محققان در اجرای این پروژه بود.

با وجود این مشکلات اولیه، داده‌های بدست آمده از این اطلس راههای جدیدی را برای طبقه بندی تومورها معرفی کرده و اهداف دارویی و سرطان‌زا را که پیش از این ناشناخته بود، آشکار کرده است. اما برخی محققان بر این گمانند که تعیین توالی سرطان هنوز ناگفته‌های زیادی برای بررسی دارد.

در ماه ژانویه، یک بررسی آماری از داده‌های جهشی 21 تومور نشان داده بود که تعیین توالی هنوز پتانسیل شناسایی جهش‌های مفید به لحاظ کلینیکی را داراست.

موسسه ملی سرطان با پایان یافتن این پروژه قصد دارد تعیین توالی تومورها را در سه سرطان تخمدان، روده بزرگ و ریه ادامه دهد. در گام بعدی و پس از ارزیابی نتایج این بررسی‌ها، تومورهای جدید برای تعیین توالی انتخاب خواهند شد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد