تازه های بیوتکنولوژی

تازه های بیوتکنولوژی

جدیدترین دستاوردهای بیوتکنولوژی، نانوبیوتکنولوژی و بیوانفورماتیک
تازه های بیوتکنولوژی

تازه های بیوتکنولوژی

جدیدترین دستاوردهای بیوتکنولوژی، نانوبیوتکنولوژی و بیوانفورماتیک

آموزش تصویری طراحی پرایمر با نرم افزار الیگو (Oligo)



اولین قدم در طراحی یک پرایمر یافتن توالی ژن مورد نظر است.می توان با استفاده از پایگاه داده NCBI و در Nucleotide با جست و جوی نام ژن در این پایگاه توالی ژن را به دست آورد. (برای آموزش جستجو در دیتابیس ها به مقالات بیوانفورماتیک در همین وبلاگ مراجعه کنید)
.  

پس از یافتن توالی ژن، فرمت FASTA آن را در برنامه الیگو کپی می کنیم. بدین طریق که نرم افزار را اجرا کرده و یک فایل جدید از new sequence باز کرده و توالی را در آن کپی می کنیم. ( در اینجا از ورژن 7 برنامه استفاده شده است.)

www.iran-stu.com

پس از کپی کردن توالی باید آن را به نرم افزار بشناسانیم.
برای این کار تمام توالی را انتخاب کرده و بر روی گزینه accept در بالای کادر (در تصویر با فلش نمایش داده شده) کلیک می کنیم.


www.iran-stu.com
با انجام این کار صفحه جدیدی در برنامه ظاهر می شود که شامل یک سری مشخصات ( طول توالی و دمای Tm و ... ) و نمودارهای Tm و G Δ است.
علاوه بر آن در این ورژن از برنامه کادری در صفحه مشاهده می شود که امکان انتخاب upper و lower را فراهم می کند.


www.iran-stu.com
با رفتن روی هر نوکلئوتید می توان Tm و پوزیشن آن نوکلئوتید را در کادر بالا و سمت راست توالی نوکلئوتیدها مشاهده کرد. البته برای مشاهده دقیقتر Tm می توان از منوی آنالیز در بالای صفحه melting temperature را انتخاب کرد. (در ورژن های قدیمی تر ، نمودارهای Tm و GΔ و در دو صفحه جداگانه نمایش داده می شوند و نیازی به استفاده از آنالیز نیست.)


برای انتخاب توالی های upper و lower نوکلئوتید را از 50نوکلئوتید قبل از شروع و مانده تا خاتمه انتخاب می کنیم تا تمام ژن را داشته باشیم و بخشی از آن را در PCR از دست ندهیم. نوکلئوتید مورد نظر را انتخاب می کنیم؛ با انتخاب یک نوکلئوتید به طور پیش فرض ، برنامه، 21 نوکلئوتید بعدی را رنگی می کند. با کلیک بر دایره جلوی upper یا lower در کادر Selected oligo ، دایره سبز رنگ شده و توالی انتخاب شده اگر upper باشد در بالای همان توالی و اگر lower باشد در پایین همان توالی با یک رنگ دیگر نمایش داده می شود.مشخصات آن نیز در کادر Selected oligo نمایش داده می شود. برای دیدن مشخصات دقیقتر و صحت یا نقص پرایمر باید از طریق منوی Edit ، upper و lower را انتخاب کنیم.


www.iran-stu.com
www.iran-stu.com
www.iran-stu.com

با انتخاب هر مورد در Edit صفحه جدیدی باز می شود که مشخصات دقیق آن را داراست ؛ مواردی مثل تعداد توالی ، Tm ، GΔ ، داشتن یا نداشتن لوپ و همچنین توالی آمینو اسیدی آن بخش از رشته. ( با کلیک بر هر آمینو اسید کدون های رمز کنند آن مشخص می شود و می توان کدون دیگری را که برای آن آمینو اسید است جایگزین فعلی کرد.)
در کادر پایین آن شکل لوپ در صورت وجود نمایش داده می شود.

  • پرایمرهایی که GΔ منفی دارند و لوپ نیز تشکیل می دهند نامناسب اند ولی در صورتی که لوپ تشکیل دهند اما GΔ مثبت داشته باشند اشکال چندانی را ایجاد نمی کنند.
  • بهتر است دمای Tm بین 50 تا 60 باشد تا در طی PCR آسیبی نبیند.




www.iran-stu.com
www.iran-stu.com

مشاهده می شود که پرایمر upper در اینجا با GΔ منفی ،تشکیل لوپ نیز داده است.
بنابراین این پرایمر مناسب نیست و باید مجددا به جدول توالی برگشته و توالی جدیدی را انتخاب کنیم؛ تا زمانی که به پرایمر مناسب دست پیدا کنیم.


www.iran-stu.com
www.iran-stu.com
گزینه های دیگری که می توان بررسی کرد آنالیز است؛ مثلا ساختارهای ثانویه مثل Duplexes را بررسی کرد؛ هرچه این ساختارها بیشتر باشند پرایمر طراحی شده بدتر است. در زیر داپلکسهای ایجادی برای پرایمرهای طراحی کرده برای ژن P53 را مشاهده می کنیم.
نکته: توجه داریم که میتوان توالی اسید آمینه ها را با توجه به توالی های پیشنهادی (شکل بالا)در اینجا برای مثال اسید آمینه Threonine تغییر داده و پارامتر های پرایمر را به پارامتر های مطلوب و مورد نظر خود نزدیک سازیم.

www.iran-stu.com
www.iran-stu.com

همچنین می توان کامپوزیشن های پرایمرها را نیز در آنالیز بررسی کرد؛ بهتر است نسبت های G-C در آن بالا باشد.


  • روش دیگر طراحی پرایمر ، این است که بخشی از توالی را به دلخواه در بخش Edit کپی کنیم و سایر موارد را در مورد آن اجرا کنیم. به طور مثال پرایمر زیر با 19 نوکلئوتید:




www.iran-stu.com

نظرات 13 + ارسال نظر
avat دوشنبه 1 مرداد 1397 ساعت 17:31

سلام ممنون از سایت خوبتون. سوالم این بود که در هنگام ورود توالی برای برا ی نرم افزار MethPrimer به منظور طراحی پرایمر نحوه ی انتخاب توالی چگونه است یعنی اینکه کدام قسمت توالی ژن و چند نوکلئوتید را برای انتخاب پرایمر انتخاب میکنم

soghrsa شنبه 4 فروردین 1397 ساعت 23:38

با سلام و خسته نباشید. ببخشید عکس های این فایل باز نمیشه. اگر ممکنه بررسی کنید. ممنون از مطالب خوبتدن.

فرزانه دوشنبه 4 مرداد 1395 ساعت 15:05

سلام
ممنون از مطالب خوبتون
من ی سوال دارم، بقیه هم همین سوالو پرسیده بودن ولی مشکل من انگار بزرگترِ...
ژنی که انتخاب کردم نه تنها تو گیاهی که میخوام توالی یابی نشده بلکه تو گیاهان هم خانوادش هم همچین توالی وجود نداره، الان چاره چیه؟؟؟ راهی هست؟

کمی سخته این اتفاق.. چون اکثر ژن ها در گیاهان شناسایی شدن. البته بستگی به ژن مورد نظر و اینکه عملکردش چی هست داره. نگران نباشید چون راه های مختلفی هست برای این منظور و قطعا میشه ژن مورد نظرتونو سنتز کرد.

فرزانه دوشنبه 4 مرداد 1395 ساعت 12:12

سلام
ممنون از مطالب خوبتون
من ی سوال دارم، بقیه هم همین سوالو پرسیده بودن ولی مشکل من انگار بزرگترِ...
ژنی که انتخاب کردم نه تنها تو گیاهی که میخوام توالی یابی نشده بلکه تو گیاهان هم خانوادش هم همچین توالی وجود نداره، الان چاره چیه؟؟؟ راهی هست؟

مریم پنج‌شنبه 20 خرداد 1395 ساعت 14:52

سلام ببخشین من این سوالو اینجا میپرسم من اصلا نمیتونم نصبش کنم ایگو رو چیکار کنم یه کتدر میاره اسم ایمیل .... اونوپرم میکنم باز ایکن باز نمیشه اگه میتونین کمکم کنین

z پنج‌شنبه 6 خرداد 1395 ساعت 22:48

با سلام و عرض خسته نباشید. من می خواستم یک پرایمر برای ژن RAS در گیاه بادرنجبویه طراحی کنم, ولی این ژن در گیاه توالی یابی نشده باید جکار کنم؟ با تشکر

با سلام و احترام. میتونید از توالی اون در گیاهان نزدیک استفاده کنید و از نقاط محافظت شده ی ژن پرایمر طراحی کنید.
موفق باشید

m چهارشنبه 29 اردیبهشت 1395 ساعت 19:03

با عرض سلام و خسته نباشید
من تفسیر نمودارها و شکل های موجود در این نرم افزار را نیاز دارم
لطفا راهنماییم کنید با تشکر

MMTI SHOORESHI دوشنبه 30 فروردین 1395 ساعت 17:37

با سلام و خسته نباشید
بنده دانش آموز سوم دبیرستان هستم در حال دست و پنجه نرم کردن با کنکور!
من به شدت علاقه دارم در آینده بیوانفورماتیک بخونم و نمیدونم از کجا تو دانشگاه شروع کنم(با توجه به این که ایران لیسانسشو نداره) ممنون میشم راهنماییم کنید.

با سلام و احترام
براتون تو کنکور آرزوی موفقیت دارم.
برای بیوانفورماتیک از دو مسیر میشه وارد شد. یکیش از شاخه مهندسی کامپیوتره و رشته های مرتبطش. یکیم از رشته های زیستی و ژنتیک و .. است. باز میتونین دفترچهکنکور ارشد رو دانلود کنین و تو بیوانفورماتیک رشته های مجازو ببینین و تو کارشناسی یکی از اونارو انتخاب کنین.
موفق و پیروز باشین.

سارا شنبه 15 اسفند 1394 ساعت 21:48

سلام ، واقعا ممنون از این توضیح جامعی که دادید ، حسابی به مشکل بر خورده بودم تا این که وبلاگ شما رو پیدا کردم . فقط یه سوال داشتم که تو توضیحات شما نیومده بود ، چطوری باید برای توالی آنزیم های محدود کننده در نظر گرفت ؟

جعفری چهارشنبه 14 بهمن 1394 ساعت 10:14

با عرض سلام و خسته نباشید
من میخوام یه پرایمر برای ژنHPT برای گیاه لوبیا طراحی کنم، ولی این ژن در لوبیا توالی یابی نشده. باید چکاری انجام بدم .
ممنون.

با سلام و احترام.
برای ژنهایی که توالی آنها در ارگانیسم مورد مطالعه در دسترس نیست بهترین روش استفاده از توالی اون ژن در ارگانیسم های نزدیک به اونه. مثلا گیاهان نزدیک به لوبیا رو اگر این ژن در اونا توالی یابی شده میتونید از اونها استفاده کنید و از نواحی حفاظت شده تر ژن پرایمر طراحی کنید. درصورت عدم وجود توالی DNA میشه از توالی پروتئینی هم استفاده و پرایمرهای دژنره طراجی و امتحان کرد.
موفق باشید

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد