تازه های بیوتکنولوژی

تازه های بیوتکنولوژی

جدیدترین دستاوردهای بیوتکنولوژی، نانوبیوتکنولوژی و بیوانفورماتیک
تازه های بیوتکنولوژی

تازه های بیوتکنولوژی

جدیدترین دستاوردهای بیوتکنولوژی، نانوبیوتکنولوژی و بیوانفورماتیک

ایجاد آواتار سرطان


محققان با استفاده از یک روش جدید محاسباتی، مدل‌های مجازی از سلول‌های تومور را ایجاد کردند که خودشان آن را آواتارهای سرطان می‌نامند. این آواتارها واقعاً چه چیزی را در مورد سرطان به ما می‌گویند؟  

محققان و پزشکان در تلاش‌اند که پاسخ بیماران در درمان سرطان را پیش‌بینی کنند.

اگر شما ده جهش داشته و در حال آزمایش ده داروی مختلف باشید، چگونه می‌دانید که در مجموعه‌ای از جهش‌ها، کدام دارو کار می‌کند؟

به گزارش پژوهشکده مجازی بیوتکنولوژی پزشکی، Kesari  (محقق دانشگاه کالیفرنیا) و همکارانش نشان دادند که ساخت پروفایل‌های مجازی از سلول‌های تومور مغزی (آواتارهای سرطان) به منظور ارائه پیش‌بینی‌های دقیق‌تر از اثربخشی دارو در بیماران مبتلابه سرطان، امکان­پذیر است

به گفتهKesari: این مدل‌سازی به ما کمک می‌کند که پاسخ هر فرد به درمان را قبل از شروع درمان پیش بینی کنیم؛ بنابراین ما می توانیم در زمان پیدا کردن داروهای بسیار موثر و همچنین کاهش سمیت برای بیماران صرفه جویی کنیم.

سلول‌های سرطانی آزمایشگاه Kesari از بیماران مبتلابه سرطان مغز تهاجمی گلیوبلاستوما (GBM) بدست آمده اند. تیم تحقیقاتی با استفاده از داده های ژنومی سلول‌های GBM، آواتارهای سرطان فردی را ایجاد کند.

تیم Kesari با ورود این مجموعه داده ها به مدل‌های شبیه سازی خودشان، متوجه شدند که آنها می‌توانند موثر ترین داروهای ضد سرطان را انتخاب کنند که در پیش بینی اثر یک دارو در سلول‌های با جهش‌های مختلف 85٪. دقت و صحت دارد.

محققان همچنین پیش‌بینی‌های کامپیوتری خود را با آزمایشات حساسیت به دارو در سلول‌های کشت شده در آزمایشگاه مقایسه کردند و یک تشابه 75٪ درصدی بین داده های حاصل از مدل و شرایط آزمایشگاهی بدشت آوردند.

اگر چه این روش می‌تواند برای کمک به بیماران طبقه بندی شده و در آزمایش های بالینی مورد استفاده قرار گیرد، ولی در حال حاضر تیم Kesari توجه خود را بر روی پیدا کردن راهی برای شبیه سازی محیط های کوچک در اطراف تومور متمرکز کرده است تا بفهمند که چگونه می‌تواند پاسخ به دارو را تحت تاثیر قرار و در نتیجه پیش بینی را بهبود ببخشد.

 

منبع:

 

Pingle SC, Sultana Z, Pastorino S, Jiang P, Mukthavaram R, Chao Y, Bharati IS, Nomura N, Makale M, Abbasi T, Kapoor S, Kumar A, Usmani S, Agrawal A, Vali S, Kesari S. In silico modeling predicts drug sensitivity of patient-derived cancer cells. J Transl Med. 2014 May 21;12(1):128

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد