تازه های بیوتکنولوژی

تازه های بیوتکنولوژی

جدیدترین دستاوردهای بیوتکنولوژی، نانوبیوتکنولوژی و بیوانفورماتیک
تازه های بیوتکنولوژی

تازه های بیوتکنولوژی

جدیدترین دستاوردهای بیوتکنولوژی، نانوبیوتکنولوژی و بیوانفورماتیک

معرفی پایگاه های داده بیوانفورماتیکی (BLAST)

 


آنچه در برنامه BLAST انجام می شود پیدا کردن جفت قطعاتی مشابهی از توالی است که امتیاز همردیفی آن ها از یک حد آستانه مشخصی بالاتر باشد. این قطعات (HSPs (high-scoring segment pairs نامیده می شوند. برای این کار برنامه BLAST از روش Dynamic Programming استفاده می‌کند.  

در روشdynamic programming برای حل یک مشکل بزرگ، آن را به چند مشکل کوچک تجزیه می‌کنند. پس از یافتن پاسخ مناسب مشکلات کوچک، آنها را کنار هم چیده و راهی برای پاسخ به مشکل بزرگ پیدا می‌کنند. با ت توجه به طول بلند توالی‌ها و امکان جایگزینی و حذف و اضافه در آنها، جستجوی یک توالی در بین میلیون‌ها رکورد در بانک‌های اطلاعاتی نیازمند عملیات سنگینی است که از عهده ابررایانه‌های امروزی خارج است. در برنامه BLAST از روش dynamic programming برای برون رفت از این معضل استفاده شده است.

سه مرحله اصلی در الگوریتم BLAST وجود دارد که به شرح زیر هستند:

برنامه BLAST  توالی مورد نظر (Query ) را به قطعاتی با طول کوتاه یا کلمه (word ) هم‌پوشان تبدیل می کند. معمولا اندازه کلمات برای توالی های آمینو اسیدی 3 و برای توالی های نوکلئوتیدی 11 تنظیم شده است. بنابراین اگر طول توالی را L  فرض کنیم، به تعداد L–w+1 قطعه در هر جستجو تولید می شود. سپس از بین این کلمات آنهایی انتخاب می شوند که در یک همردیفی دوگانه با توالی الگو دارای امتیاز بالایی از یک حد تعیین شده هستند (مانند LSS ). قابل ذکر است که امتیاز دهی‌ بر اساس جداول PAM250 یا BLOSUM62  صورت می گیرد که توسط کاربر قابل تغییر است. قطعات انتخاب شده برای جستجو در پایگاه توالی ها بکار رفته و توالی‌‌های مشابه ممکن (subjects ) یافت می‌شوند.

برای هر کدام از جفت توالی‌‌های یافت شده با امتیاز بالا (HSP ) همردیفی توالی از دو طرف کلمه ادامه پیدا می کند تا جایی که همردیفی جدیدی از امتیاز حد آستانه تعیین شده‌ای کمتر نشود. سپس اضافات توالی یافت شده حذف و همردیفی حاصل برای کاربر ارسال می‌شود.


کار با BLAST :
از منوی popular resource بلاست را انتخاب کرده و باز می کنیم. توالی مورد جست و جو در بلاست query نامیده می شود.


www.iran-stu.com

در منوی بلاست گزینه هایی مشاهده می شود که در ادامه به توضیح آنها می پردازیم:

nucleotide blast : در این بخش می توان با قرار دادن بخشی از توالی مورد نظر ژن هایی را که دارای آن توالی هستند، پیدا کرد. برای این جست و جو توالی را در کادر مربوطه که در زیر نمایش داده شده وارد می کنیم؛ می توانیم گزینه مربوطه به جست و جو در خزانه ژنی انسان را نیز فعال کنیم.
در زیر این جست و جو برای ژن P53 انجام شده است:

www.iran-stu.com

نتیجه جست و جو تصویری با تعدادی خطوط رنگی است که هر رنگ دقت شباهت باندها و ژنهای پیدا شده به توالی جست و جو شده را نمایش می دهد.
علاوه بر آن نتیجه جست و جو جدولی را به ما می دهد که در آن جدول نیز همین اطلاعات وجود دارد و اسامی ژن های دارای این توالی بر اساس میزان پوشندگی و شباهت مرتب شده اند.
جدای از آن در زیر این جدول توالی های مشابه در ژنهای پیدا شده را نمایش می دهد که با کلیک بر هر توالی می توانیم به اطلاعات ژن مورد نظر برسیم.

www.iran-stu.com

www.iran-stu.com

www.iran-stu.com
protein blast : این بخش از بلاست نیز شبیه نوکلئوتید بلاست است، با این تفاوت که با جست و جو بر اساس توالی آمینواسیدی ( نشان دادن با یک حرف ) به پروتئین های مشابه می رسیم.
blastx : در این بخش می توان توالی نوکلئوتیدی را به توالی آمینواسیدی و در واقع پروتئینی ترجمه کرد. بلاست این کار را در 6 فرم مختلف انجام می دهد.
tblastn : عمل عکس بلاست X را انجام می دهد.
نمونه: بخشی از توالی ژن P53 در بلاستX جست و جو شد که پروتئین مشابه به فرم زیر بود:

www.iran-stu.com

نظرات 6 + ارسال نظر
masi شنبه 25 آذر 1396 ساعت 03:45

سلام.من میخواستم کدون ترجیحی ژن مقاومت به سم گلایفوسیت رو در گیاه نیشکر پیدا کنم .اول دنبال ژن مورد نظر میگردم که در خیلی از گیاهان پیدا شده ولی در نیشکر هرچی گشتم چیزی نبود. من چطوری ژن مورد نظر را باید پیدا کنم.لطفا اگه ممکنه راهنمایی بفرمائید.
سپاسگزارم

فریده شنبه 9 مرداد 1395 ساعت 11:54

سلام میشه بپرسم چطوری میتونم مقاله مریوط به یک توالیو پیدا کنم.

سلام. وقتی تو NCBI وارد قسمت اطلاعات توالی میشین کمی پائینتر از کدها و اطلاعات اولیه توالی یه قسمتی هست که عنوان مقاله مربوط به اون توالی و نویسندگان و ژورنالی که مقاله توش چاپ شده هست. از اونجا میتونین به مقاله دسترسی داشته باشین.
موفق باشین

ندا سه‌شنبه 22 دی 1394 ساعت 20:36

سلام ،ممنون به خاطر توضیحات خوبتون.شما خودتون کار بلاست رو انجام میدین؟ یا رسم درخت فیولژنیک رو؟برای باکتری می خوام.

با سلام و احترام. ممنونم از لطفتون. بله من کارهای بیوانفورماتیکی رو انجام میدم.

بهار جمعه 10 مهر 1394 ساعت 14:35

با سلام
در صفحه نتایج که من بلاست رو انجام دادم توالی ها پارشیال هست برای رسم در خت فیلوزنتیکی مشکلی ایجاد نمیشه؟

با سلام..
میتونید توالی های کامل رو انتخاب کنین. چون قابله انتخابه.. با بودن پارشیالها ممکنه درختتون درس رسم نشه..
موفق باشید

سما جمعه 28 فروردین 1394 ساعت 18:48

سلام.
ممنونم از پاسختون
من دنبال یه توالی می گردم که اختصاصیت داشته باشه و شباهت کمی با ژنوم انسان داشته باشه.برای طراحی پرایمر.
حالا من شباهت توالی مورد نظرم در Genomic sequence]
جوابش شده چیزی که در قسمت پایین نوشتم

S 30.2 4654 100% 11 100%
که البته توالی پرایمر فروارد هستش
دوستانم می گن خوبه،اما به نظر من اختصاصیتش خوب نیست.

پرایمر R چیزی شبیه به همین هستش

سما جمعه 21 فروردین 1394 ساعت 16:33

سلام.میشه یه سوال بپرسم .
وقتی از بلاست نوکلئوتید استفاده می کنیم در نتایج چند ستون اعداد داریم.
میشه هر کدوم از اصطلاحات رو توضیح بدین؟
Max score
Total score
Query cover
E value
Ident

با سلام و احترام.
بترتیب عرض میکنم خدمتتون:
دوتای اولی امتیاز همردیفیه دوتاییه..هرچه بیشتر باشه یعنی توالی شما با اون توالی تشابه بیشتری داره
Query cover: درصدی از توالی شماست که با توالی های همردیف شده همپوشانی داره. یعنی مثلا اگه 100 درصد باشه یعنی تمام توالی شما با توالی پایگاه همردیف شده و هرچه کمتر بشه میزان توالی های همردیف شده کمتر میشه
E value : نشان دهنده میزان احتمال تصادفی بودن همردیفی هست یعنی اینکه چقد احتمال داره نتایج همردیفی تصادفی باهم همردیف شده باشن. هرچه به صفر نزدیکتر باشه بهتره و درکل نتایج کوچکتر از 10 به توان 5- قابل قبول هستن..ولی هرچقد کوچکتر و نزدیک به صفر باشه نتایج مطمئن تره
Ident: درصدی از توالی هارو که عینا مثل هم هستن رو میگه. یعنی نشان دهنده میزان همسانی توالی است..هرچقدر بیشتر باشه اونقدر توالی ها به هم نزدیکن..

باز هم اگر مشکلی بود من در خدمتتون هستم.
موفق باشید
سیفی

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد