تازه های بیوتکنولوژی

تازه های بیوتکنولوژی

جدیدترین دستاوردهای بیوتکنولوژی، نانوبیوتکنولوژی و بیوانفورماتیک
تازه های بیوتکنولوژی

تازه های بیوتکنولوژی

جدیدترین دستاوردهای بیوتکنولوژی، نانوبیوتکنولوژی و بیوانفورماتیک

ایجاد پروفایل های DNA از DNA قابل لمس در fingermark


یک روش جدید میزان موفقیت ایجاد پروفایل های DNA از اثر انگشت را افزایش داد.. چگونه این روش آنالیز های پزشکی قانونی را بهبود می بخشد؟ اثر انگشت و DNA دو ستون اصلی آنالیز های پزشکی قانونی مدرن می باشند و هر کدام از آنها برای شناسایی افراد مظنون در تحقیقات جنایی کاربرد زیادی دارند.  

علاوه بر مرز بندی ها و حلقه های مشخص مورد استفاده در تجزیه و تحلیل اثر انگشت، fingermark اغلب حاوی DNA لمسی است که توسط فردی که از آن ساخته شده است، جاری می شود.  DNA یک ویژگی عالی برای شناسایی دارد و همچنین می تواند در مواردی که تنها fingermark جزئی وجود داشته باشد، کمک کننده باشد.

 

 

پروفایل DNA STR  که با استفاده از کیت  NGM SElect تولید شده است

متاسفانه در زمان ایجاد پروفایل های DNA با این روش جدید، مقدار DNA که می توانست از یک fingermark جدا شود معمولا بسیار کم و در نتیجه میزان موفقیت کم و در حدود (5٪ - 6٪) بود.

به گزارش پژوهشکده مجازی بیوتکنولوژی پزشکی، در حال حاضر، در مقاله ای که در شماره نوامبر و در مجله BioTechniques  به چاپ رسیده است، Jennifer Templeton و Adrian Linacre از دانشگاه Flinders استرالیا با استفاده از کیت تجاری تکرار انتهای کوتاه (STR) یک روش با نرخ موفقیت بسیار بالاتر برای پروفایلDNA  از fingermark را نشان داده اند. Linacre می گوید: ما موفقیت قابل توجهی را داشتیم و برای اولین بار بود که یک پروفایلDNA را می توان از fingermark و بدون نیاز به تکثیر افزایش یافته، بدست آورد.

برای جمع آوری DNA با بار منفی از fingermarks، محققین از سواب های ساخته شده از الیاف نایلونی با بار مثبتی استفاده کردند که با تریتون-X مرطوب شده است. پس از سوآب کردن fingermark، الیاف سواب به طور مستقیم در لوله های PCR قرار داده می شود. این کار موجب دور زدن مرحله استخراج معمول DNA و کاهش زمان و هزینه از آنالیز می شود.

مرحله حرارت 95 درجه اولیه در PCR و افزودن تریتون-X پتانسیلی را برای تجزیه پوشش هسته ای کورنئوسیت و کراتینوسیت و همچنین برای آزاد سازی DNA به محلول فراهم می کند. Linacre می گوید: ما باور داریم که هم برای DNA بدون سلول و هم برای سلول های سالم و دست نخورده شانسی وجود دارد تا در دسترس واکنش تکثیر قرار بگیرند.

Templeton و Linacre با این رویکرد و با استفاده از DNA جدا شده از fingermark (برای شناسایی حداقل آلل مورد نیاز) به موفقیت66% - 74% دست پیدا کردند.

نویسندگان این موضوع را بیشتر مورد آزمایش قرار دادند که آیا فاصله بین شستن دست و تولید fingermark ، رسوب DNA بر روی fingermark و احتمال تولید پروفایل هایDNA  را تحت تاثیر قرار می دهد؟ در نمونه هایی که بلافاصله پس از شستن دست ها (با آب گرم و صابون) جمع آوری شده است، هیچ آللی مشاهده نشده است. با این حال، پس از 15 دقیقه، پروفایل های  DNA  از بیشتر fingermark ها ایجاد شده است. در برخی موارد نتایج مشابه ای هم 1 تا 2 ساعت بعد از شستن دست ها بدست آمده است.

با این حال، مقدار DNA جدا شده از یک fingermark مستقیما وابسته به زمانی که فرد آخرین بار دست خود را شسته است، نمی باشد. به نظر می رسد بیشتر مربوط به فعالیت هایی است که افراد در طول آن دوره زمانی انجام می دهند که در نهایت نتایج پروفایل را تحت تاثیر قرار خواهد داد. علاوه بر این، افراد می توانند بر این اساس که آیا آنها با fingermark خود می توانند برای آنالیز موفق، DNA را تجزیه می کنند یا نه، به shedder و یا nonshedder تقسیم بندی شوند.

این روش بواسطه استفاده از شرایط استاندارد PCR، می تواند توسط آزمایشگاه های پزشکی قانونی مورد استفاده قرار گیرد. Linacre خاطر نشان کرد که رویکرد مستقیم PCR نیاز به چرخه های اضافیPCR را از بین می برد. او افزود: ما بدنبال آسان کردن این فرایند هستیم تا تکنیکی آسان تر و سازگار تر را بدست بیاوریم، اما تا آن زمان، اگر شما در حال برنامه ریزی برای هر گونه فساد جنایی هستید، بلافاصله دست های خود را بشویید و امیدوار باشید که جزو دسته nonshedder  باشید.
 

منبع:

 

J.E.L. Templeton and A. Linacre. 2014. DNA profiles from fingermarks. BioTechniques, 57:259–266

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد