تازه های بیوتکنولوژی

تازه های بیوتکنولوژی

جدیدترین دستاوردهای بیوتکنولوژی، نانوبیوتکنولوژی و بیوانفورماتیک
تازه های بیوتکنولوژی

تازه های بیوتکنولوژی

جدیدترین دستاوردهای بیوتکنولوژی، نانوبیوتکنولوژی و بیوانفورماتیک

ژن­ های کاذب (Pseudogenes)


ژن­های کاذب (Pseudogenes) توالی­ هایی مرتبط با ژن­های شناخته شده هستند که تونایی کد کردن پروتئین (یا تولید رونوشت RNA) را از دست داده ­اند. بنا بر این می­ توان گفت که ژن­های کاذب بر اساس دو خصوصیت تشابه (Homology) با ژن­های عملکردی و عدم فعالیت مشخص می­شوند. ژن­های کاذب بر اساس مکانیسم به وجود آمدنشان به چند گره تقسیم می­شوند:  

1-    ژن­های کاذب پیراسته (Processed) یا رونویسی معکوس شده (Retrotransposed) که حاصل رونویسی معکوس از روی RNA هستند (cDNA). از آنجا که mRNA فاقد اینترون و توالی­های بالادستی (Promoter and ...) است این دسته از ژن­های کاذب نیز فاقد این توالی­ها هستند.

2-    ) کاذبNon-processedژن­های ناپیراسته (یا مضاعف شده (Duplicated) محصول نوآرایی­هایی (Recombinations) هستند که سبب مضاعف شدن (Duplication) ژن­ها می­شوند. پس از مضاعف شدن، ممکن است یکی از نسخه­ها به علت بروز جهش نقطه­ای (Point-mutations) غیر فعال گشته وتبدیل به ژن کاذب گردد. این دسته از ژن­های کاذب دارای ساختار کامل ژن هستند (پروموتر، اینترون­ها و ...).

3-     (Disabled genesژن­های ازکارافتاده( یا ژن­های کاذب یگانه (Unitary) حاصل غیر فعال شدن یک ژن عملکردی هستند. غیر فعال شدن توسط همان مکانیسم­هایی که در ایجاد ژن­های کاذب ناپیراسته دخیل هستند رخ می­دهد، اما در این گروه مضاعف شدن صورت نمی­گیرد و تنها نسخه موجود از ژن غیرفعال می­شود. ژن ازکارافتاده ممکن است تحت تاثیر انتخاب طبیعی در جمعیت باقی مانده و پایدار شود. به عنوان مثال می­توان به ژن GLO (L-gulono-γ-lactone oxidase) که در اکثر پستانداران در بیوسنتز اسکوربیک اسید نقش دارد اما در انسان و سایر نخستی­ها (Primates) تنها یک نسخه غیر فعال از آ وجود دارد.

در این تصویر مکانیسم ایجاد ژنهای کاذبمضاعف شده و پیراسته نشان داده شده است.

برخی از ژن­های کاذب ممکن است به نحوی فعالیت خود را بازیابند. این ژن­ها را ژن­های کاذب عملکردی (Functional pseudogenes) گفته می­شود. این مسئله ممکن است تحت تاثیر پروموتر ژن مجاور یا فعال شدن پروموتر خود ژن کاذب رخ دهد. رونویسی از ژن­های کاذب عملکردی معمولاً مختص به بافت (tissue-specific) است. مواردی از فعالیت رونوشت ژن کاذب پیراسته به عنوان تنظیمگر ترانس (trans-regulatory) برای ژن اصلی مشاهده شده است. رونویسی از ژن­های کاذب عملکردی معمولاً مختص به بافت (tissue-specific) است. مواردی از ژن­های کاذب پیراسته که پروتئین عملکردی تولید می­کنند و همچنین مواردی از siRNA تولید شده از این ژن­ها شناسایی شده است.


جهت مطالعه بیشتر به www.pseudogene.org مراجعه کنید.

نظرات 2 + ارسال نظر
تک پرایمر جمعه 21 شهریور 1393 ساعت 20:29 http://www.sababiomed.org

بسیار وبلاگ زیبا و مفیدی راه اندازی کرده اید. امیدواریم با تلاش و سعه صدر این راه زیبایی را که آغاز نموده اید ادامه دهید.

پیروز و سربلند باشید

تک پرایمر جمعه 21 شهریور 1393 ساعت 20:26 http://www.sababiomed.org

بسیار وبلاگ زیبا و مفیدی راه اندازی کرده اید. امیدواریم با تلاش و سعه صدر این راه زیبایی را که آغاز نموده اید ادامه دهید.

پیروز و سربلند باشید

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد