تازه های بیوتکنولوژی

تازه های بیوتکنولوژی

جدیدترین دستاوردهای بیوتکنولوژی، نانوبیوتکنولوژی و بیوانفورماتیک
تازه های بیوتکنولوژی

تازه های بیوتکنولوژی

جدیدترین دستاوردهای بیوتکنولوژی، نانوبیوتکنولوژی و بیوانفورماتیک

کشف پروتئینی که به سلول های بنیادی مغز اجازه ساخت نورون های جدید را می دهد


گروهی از محققان بخش نوروبیولوژی مولکولی دانشگاه والنسیا اسپانیا در تحقیقاتی برنامه معمولی فعال سازی سلول های بنیادی مغز بالغ برای تولید نورون های جدید در طول تمام عمر را کشف کردند.  

به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری اروپاپرس، این تحقیقات که در مجله علمی ˈزیست شناسی سلولی طبیعیˈ منتشر شده، حاکی از آن است که بافت ها به طور مداوم و به لطف سلول های بنیادی که برای جایگزین کردن سلول های پیر به تولید سلول های جدید می پردازند، ترمیم می شود.
این سلول های بنیادی در مکان های بسیار خاص در درون بافت ها که با نام ˈفضاهای کوچکˈ یا ˈطاقچهˈ شناخته می شوند و سلول های بنیادی در آنها با دیگر سلولها رابطه برقرار می کنند، یافت می شوند.

به رغم اینکه معمولاً شناخت کمی از قاعده این تعاملات سلولی وجود دارد، سلول های بنیادی مغز بالغ به وسیله پروتئین چسبندگی سلولی به نام N-cadherin که همانند یک حلقه عمل می کند، با سلول های دیگر متصل هستند.

محققان در این مطالعه که بر روی موش ها انجام گرفت، نشان دادند که پروتئینی به نام MT5-MMP وجود دارد که قادر به شکستن این حلقه و آزاد کردن سلول های بنیادی از کنترلی که بر آنها اعمال می شود، هستند.

ˈ
اوا پورلانˈ یکی از محققان این مطالعه در این ارتباط گفت: این تحقیقات به ما اجازه خواهند داد تا روابط بین سلول های بنیادی و محیطش را بهتر بشناسیم؛ افزون بر اینکه هدف های مولکولی که باید بر روی آنها کار کرد، تا که فعال سازی سلول ها در طول جریان نوسازی بافت ها یا در پروسه بازسازی تقویت یابند را شناسایی می کند.

وی ادامه داد: از سوی دیگر بسیار مهم است که در نظر داشته باشیم که فعال سازی بدون کنترل سلول های بنیادی می تواند منجر به تومور شود و به این دلیل، این مطالعه با دیگر جنبه های تحقیقات ما با هدف درک اینکه فعال سازی معمولی سلول های بنیادی چگونه اتفاق می افتد در رابطه است؛ تا که راه حل های درمانی برای تشکیل تومورهای ناشی از تحلیل کنترل پیدا شوند.

با این تحقیقات، دانشمندان یک بار دیگر مطالعه جدیدی از پیشرفت پزشکی احیا کننده که زمینه ای از علوم به شمار می رود و به دنبال راه حل های درمانی بر اساس سلول های بنیادی برای پروسه های تخریب کننده عصبی نظیر آلزایمر یا پارکینسون است را ارائه دادند

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد