تازه های بیوتکنولوژی

تازه های بیوتکنولوژی

جدیدترین دستاوردهای بیوتکنولوژی، نانوبیوتکنولوژی و بیوانفورماتیک
تازه های بیوتکنولوژی

تازه های بیوتکنولوژی

جدیدترین دستاوردهای بیوتکنولوژی، نانوبیوتکنولوژی و بیوانفورماتیک

تعیین توالی ژنوم گوسفند برای نخستین بار


دانشمندان کد ژنتیکی گوسفندان را با هدف آشکارسازی چگونگی تبدیل‌شدن آن‌ها به گونه‌ای متمایز از بزها رمزگشایی کردند.  

به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، گوسفندها و بزها چهار میلیون سال پیش از یکدیگر جدا شدند.

این نخستین مطالعه‌ای است که تفاوت‌های ژنتیکی را فاش و گوسفندها را از دیگر حیوانات متمایز می‌کند و این یافته‌ها به توسعه‌ آزمایش ژنتیکی می‌انجامد که برنامه‌های پرورشی گزینشی را سرعت می‌بخشد و به مزرعه‌داران در ارتقا دام‌هایشان کمک می‌کند.

تحقیق جدید همچنین ژن‌هایی را شناسایی کرد که عامل ایجاد پشم گوسفندهاست؛ این مطالعه ویژگی‌هایی از سیستم گوارش این حیوانات را آشکارسازی کرد که آن‌ها را برای رژیمی با علوفه و دیگر گیاهان کمتر متناسب می‌کند. چنین پروژه‌ای کامل‌ترین نقشه زیست‌شناسی پیچیده گوسفند را نیز ارائه داد و مطالعات دیگر با استفاده از آن دیدگاه‌های جدیدی در خصوص بیماری‌های تاثیرگذار بر گوسفندها در اختیار خواهند گذاشت.

محققان «موسسه روزلین» دانشگاه ادینبرو بخشی از تیم بین‌المللی بودند که توالی ژنوم گوسفند اهلی را برای نخستین بار رمزگشایی کرده‌ است. این تیم بین‌المللی در «کنسرسیوم ژنومی گوسفند» ژن‌های گوسفند را با ژن‌های دیگر موجودات از جمله انسان‌ها، گاوها، بزها و خوک‌ها مقایسه کرد.

چنین تحلیلی چندین ژن مرتبط با تولید پشم و همچنین ژن‌هایی را فاش کرد که تکامل سیرابی (اتاقک ویژه‌ای در معده که ماده گیاهی را برای آماده‌کردن آن جهت هضم می‌شکند) را پی‌ریزی می‌کنند.

جزئیات این مطالعه در مجله Science منتشر شد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد