تازه های بیوتکنولوژی

تازه های بیوتکنولوژی

جدیدترین دستاوردهای بیوتکنولوژی، نانوبیوتکنولوژی و بیوانفورماتیک
تازه های بیوتکنولوژی

تازه های بیوتکنولوژی

جدیدترین دستاوردهای بیوتکنولوژی، نانوبیوتکنولوژی و بیوانفورماتیک

گریپ فروت و حمل مواد داروئی



GNV ها (grapefruit-derived nanovectors) می توانند بطرزکارآمدی انواع عوامل درمانی شامل، DNA، RNA (DIR-GNVs، پروتئین ها و داروهای ضد سرطان را حمل نمایند. 

 

گریپ فروت ها مدت زمان طولانی ای است که بدلیل مزایای سلامتی شان شناخته شده اند. این میوه نیمه گرمسیری می تواند انقلابی در درمانهای پزشکی مانند داروهای ضد سرطان اینکه چگونه به سلول های خاص سرطانی انتقال داده شوند را بوجود آورد.

محققان استفاده از لیپیدهای طبیعی حاصل از گریپ فروت برای ایجاد نانوذرات را کشف، و چگونگی استفاده از آنها بعنوان وسائل حمل کننده دارو را پیدا کردند.

این نانوذرات، که "نانو وکتورهای بدست آمده از گریپ فروت" (GNVs) نامیده می شوند، از یک گیاه خوراکی حاصل شده، و اعتقاد بر این است که آنها برای بیماران کمتر سمی هستند، این امر منجر به زباله های زیستی خطرناک کمتری می شود، و از منظر تولید در مقیاس بزرگ نسبت به نانوذراتی که از مواد سنتتیک ساخته می شوند بسیار ارزانتر میباشند.

این تحقیق نشان داد که GNV ها می توانند عوامل درمانی مختلفی شامل داروهای ضدسرطان، DNA/RNA و پروتئین هائی چون آنتی بادی ها را انتقال دهند. تیمار حیوانات با GNV ها نسبت به تیمار با داروهای کپسولی شده در لیپیدهای سنتتیک بنظر کمتر باعث اثرات مضر رسید.

GNV ها می توانند برای هدف قرار دادن سلول های خاص، اصلاح و تغییر داده شوند، که می توانیم از آنها مانند موشک ها برای حمل انواع گوناگونی از عوامل درمانی بمنظور نابودی سلول های بیمار و معیوب استفاده کنیم. بعلاوه اینکه، این کار را می توانم با هزینه ارزان تر انجام دهیم.

پتانسیل درمانی نانوذرات بدست آمده از گریپ فروت از طریق فاز آزمایش بالینی برای درمان بیماران مبتلا به سرطان روده بیشتر مورد تأیید قرار گرفت. تا کنون محققان هیچ سمیتی در بیمارانی که بصورت خوراکی عامل ضد التهابی curcumin قرار گرفته در نانوذرات گریپ فروت را دریافت کردند مشاهده نکرده اند.

دانشمندان همچنین قصد دارند اینکه آیا این تکنولوژی می تواند در درمان التهاب مرتبط با بیماری های خودایمنی مانند آرتروز رماتیسمی بکاربرده شود یا خیر را موردآزمایش قرار دهند.

یک رویکرد معمول

میوه ها وسبزیجاتی که ما از سوپرمارکت ها خریداری می کنیم، از نسلی به نسل دیگر بعنوان یک ماده مطلوب و مغذی برای بدن انسان منتقل می شد. از طرف دیگر اجداد ما که قارچ های سمی می خوردند پیامدهای مطلوبی نداشت. برای مثال درنظرگرفتن گیاهان بعنوان مکانیزمی برای ایجاد نانوذرات پزشکی بعنوان یک وسیله پتانسیل حامل درمانی غیرسمی منطقی بنظر می رسید.

محققان علاوه بر گریپ فروت، نانوذراتی را از گوجه و انگور مورد بررسی قرار دادند. گریپ فروت بخاطر میزان بالای لیپیدهایی که می توان از آن حاصل نمود، برای تحقیقات بیشتر انتخاب گردید.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد