تازه های بیوتکنولوژی

تازه های بیوتکنولوژی

جدیدترین دستاوردهای بیوتکنولوژی، نانوبیوتکنولوژی و بیوانفورماتیک
تازه های بیوتکنولوژی

تازه های بیوتکنولوژی

جدیدترین دستاوردهای بیوتکنولوژی، نانوبیوتکنولوژی و بیوانفورماتیک

سپر حفاظتی جدید در برابر اچ‌آی‌وی با تقویت سیستم ایمنی


محققان از روش ژن درمانی برای تقویت سیستم ایمنی بدن 12 بیمار مبتلا به ویروس اچ‌آی‌وی استفاده کرده‌اند که مانند یک سپر حفاظتی در برابر حملات ویروس عمل می‌کند.  

به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، برخی افراد با یک جهش بسیار نادر متولد می‌شوند که از آنها در برابر ویروس اچ‌آی‌وی محافظت می‌کند؛ این جهش باعث تغییر در ساختار سلول‌های تی – بخشی از سیستم ایمنی بدن – می‌شود، بطوریکه ویروس امکان ورود و تکثیر درون سلول را پیدا نمی‌کند.

  نخستین بیمار که با روش ژن درمانی تحت درمان قرار گرفت، یک بیمار مبتلا به سرطان خون بود که سیستم ایمنی بدن وی بوسیله پیوند مغز استخوان از یک فرد دارای این جهش ژنتیکی نادر جایگزین شد.

  محققان دانشگاه پنسیلوانیا در تحقیقات خود از سیستم ایمنی خود بیمار برای ایجاد یک سپر حفاظتی در برابر ویروس اچ‌آی‌وی استفاده کردند.

 

میلیون‌ها سلول تی از خون بیمار گرفته و در محیط آزمایشگاه کشت داده شد تا در نهایت چند میلیارد سلول در اختیار محققان قرار گرفت.

 

دی‌ان‌ای درون سلول‌های تی دستکاری شده و این جهش حفاظتی موسوم به CCR5-delta-32 در آنها ایجاد شد؛ سپس حدود 10میلیارد سلول تی تقویت شده به بدن بیمار تزریق شد.

 

آزمایشات صورت گرفته نشان می‌دهد، سلول‌های تی اصلاح ژنتیکی شده در مقابل حمله ویروس اچ‌آی‌وی مقاومت کردند، درحالیکه سلولهای تی معمولی بسرعت از بین رفتند.

  با استفاده از این روش درمانی و تقویت سیستم ایمنی بدن، نیاز به مصرف مستمر دارو برای کنترل عفونت وجود نخواهد داشت.

 

محققان بدنبال توسعه یک روش درمانی موثر و بی خطر برای کاهش نیاز به مصرف مستمر داروهای پر هزینه مهارکننده عفونت اچ‌آی‌وی هستند.

  نتایج این مطالعه محدود در مجله Medicine منتشر شده است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد