تازه های بیوتکنولوژی

تازه های بیوتکنولوژی

جدیدترین دستاوردهای بیوتکنولوژی، نانوبیوتکنولوژی و بیوانفورماتیک
تازه های بیوتکنولوژی

تازه های بیوتکنولوژی

جدیدترین دستاوردهای بیوتکنولوژی، نانوبیوتکنولوژی و بیوانفورماتیک

انتقال هدفمند دارو به بافت بیمار با نانوخودروی طلا


محققان «نانوخودروی طلایی» طراحی کرده‌اند که می‌تواند برای انتقال هدفمند دارو به بافت‌های بیمار بدون اثرگذاری بر روی اندام سالم مورد استفاده قرار بگیرد.
  

به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، پروژه نانوخودرو برای هدف قرار دادن بافت‌های بیمار، همکاری مشترک دو محقق هندی در دانشگاه‌ دهلی و دانشگاه کلمبیا (آمریکا) است؛ هزینه ترکیب کردن این نانوخودرو تنها یک دلار در هر میلی‌گرم است که در مقایسه با روش‌های موجود بسیار مقرون به صرفه است.

به گفته دکتر «آراناب ده» از اساتید دانشگاه کلمبیا و یکی از محققان این طرح، یکی از دلایل اصلی عوارض جانبی داروها، دشوار بودن انتقال مولکول بصورت مستقیم به بافت بیمار بدون اثرگذاری بر روی بافت‌های سالم است، اما این نانوخودرو امکان انتقال هدفمند دارو به بافت مورد نظر را فراهم کرده و عوارض جانبی را به حداقل می‌رساند.

همچنین اثر درمانی دارو با توجه به انتقال هدفمند تنها به بافت مورد نظر بطور قبال توجهی افزایش پیدا می‌کند.

سطح نانوخودرو با دارو پوشانده می‌شود و از طریق لیگاند اختصاصی بافت، نانوخودرو مستقیما به بافت بیمار هدایت شده و دارو را در آن مکان آزاد می‌کند.

دکتر «امید فرخ‌زاد» از محققان دانشکده پزشکی هاروارد تأکید می‌کند: انتقال مولکول‌های دارو به بافت بیمار بدون اثرگذاری بر سایر بافت‌ها یکی از اصلی‌ترین چالش‌های پیش روی محققان است، اما استفاده از فناوری نانو از جمله توسعه این نانوخودرو گام مهمی در انتقال هدفمند دارو برای درمان بیماری‌های مختلف محسوب می‌شود.

نتایج این دستاورد در مجله AAPS PharmSciTech منتشر شده است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد