تازه های بیوتکنولوژی

تازه های بیوتکنولوژی

جدیدترین دستاوردهای بیوتکنولوژی، نانوبیوتکنولوژی و بیوانفورماتیک
تازه های بیوتکنولوژی

تازه های بیوتکنولوژی

جدیدترین دستاوردهای بیوتکنولوژی، نانوبیوتکنولوژی و بیوانفورماتیک

توالی یابی ژنوم موریانه برای نخستین بار


دانشگاه ایالتی کارولینای شمالی برای نخستین بار ژنوم گونه‌ای موریانه را توالی یابی کردند.
  

به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، نتایج این توالی و تحلیل آن به تفاوت‌ها و شباهت‌های اساسی موریانه‌ با دیگر حشرات اجتماعی از قبیل مورچه‌ها و زنبورها اشاره دارد و دیدگاهی را در خصوص چگونگی تکامل حشرات اجتماعی ارائه می‌هد.

یافته‌های حاصله می‌تواند به دانشمندان در شناسایی کارکردهای ژنی خاص با هدف انجام اقداماتی برای کنترل موریانه‌های نامطلوب کمک کند. یکی از تفاوت‌های فاش‌شده در این مطالعه آن است که موریانه‌ها از گیرنده‌های مرتبط با بوی کمتری در مقایسه با حشرات اجتماعی دیگر برخوردارند.

تحقیقات پیشین شامل مورچه‌ها و زنبورها نشان داده‌اند که سیستم رفتار ارتباطات شیمیایی پیچیده نیازمند ژن‌های گیرنده حسی فراوانی است اما به گفته محققان حاضر در تحقیق جدید، این گیرنده‌های حسی شاید آن گونه که پیش‌تر تصور می‌شد، برای رفتار اجتماعی آن‌ها حائز اهمیت نیستند.

این مطالعه همچنین تعدادی از شباهت‌های اساسی بین موریانه‌های چوب مرطوب و دیگر حشرات اجتماعی را کشف کرده است؛ به طور مثال، بسیاری از ژن‌های موریانه دخیل در رابطه جنسی و تعیین طبقاتی در مورچه‌ها نیز حضور دارند.

موریانه‌ها بیش از توفان‌ها، آتش و زمین‌لرزه‌ها به منازل آمریکایی‌ها آسیب می‌رسانند و سالیانه پنج میلیارد دلار خسارت به بار می‌آورند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد