تازه های بیوتکنولوژی

تازه های بیوتکنولوژی

جدیدترین دستاوردهای بیوتکنولوژی، نانوبیوتکنولوژی و بیوانفورماتیک
تازه های بیوتکنولوژی

تازه های بیوتکنولوژی

جدیدترین دستاوردهای بیوتکنولوژی، نانوبیوتکنولوژی و بیوانفورماتیک

کنکاش سرطان با نقشه‌ گوگل


محققان دانشگاه ویسکانسین-مدیسن با همکاری «پیمان همتی»، دانش‌آموخته دانشگاه علوم پزشکی تهران و استادیار دانشگاه ویسکانسین-مدیسن، رویکرد جدیدی شبیه نقشه گوگل را برای بررسی ژنوم سرطانی ارائه داده‌اند که محققان و پزشکان را قادر می‌سازد تغییرات ژنتیکی کوچک و بزرگ مسئول سرطان‌های منفرد را بررسی کنند.  

به گزارش سرویس علمی ایسنا، همتی و همکارانش به رهبری پروفسور دیوید شوارت، با استفاده از این رویکرد، ویژگی‌های ژنومی منحصر‌به‌فرد تومور بیمار مبتلا به میلوم متعدد (نوعی سرطان مغز استخوان) را توصیف می‌کنند و هدف‌های دارویی جدیدی را برای درمان این سرطان غیرقابل‌درمان خون ارائه خواهند داد.

رویکرد جدید شبیه یک نقشه گوگل برای سرطان است و به دانشمندان، امکان زوم‌کردن بر روی نمایی از تغییرات منفرد را در الفبای ژنتیکی سرطان فراهم می‌کند. این شیوه همچنین درست مانند نقشه گوگل، امکان مشاهده تغییرات کلی ژنوم را فراهم می‌کند.

این روش به همتی و سایر اعضای تیم علمی، امکان بررسی تغییرات در سرطان را طی پیشرفت بیماری و همچنین نظارت بر علائم مقاومت دارو و درمان‌های مختلف را فراهم می‌کند.

رویکرد ابداعی پیمان همتی و همکارانش، تلفیقی از نقشه‌برداری نوری با ابزار ژنتیکی سنتی‌تر مانند توالی‌دادن دی‌ان‌ای است.

ژنوم انسان، مملو از بخش‌های دی‌ان‌ای و شامل ژن‌ها و تمام جزئیات درون آن‌هاست، اما ژنوم سرطان که حاوی جهش‌های ژنتیکی است، از مابقی سلول‌های بدن انسان متفاوت است.

جزئیات این دستاورد علمی در مجموعه مقالات آکادمی ملی علوم آمریکا ارائه شد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد