تازه های بیوتکنولوژی

تازه های بیوتکنولوژی

جدیدترین دستاوردهای بیوتکنولوژی، نانوبیوتکنولوژی و بیوانفورماتیک
تازه های بیوتکنولوژی

تازه های بیوتکنولوژی

جدیدترین دستاوردهای بیوتکنولوژی، نانوبیوتکنولوژی و بیوانفورماتیک

اصلاح دقیق‌تر ژنها با کمک نور


دانشمندان دانشگاه پیتزبورگ آمریکا با یک روش ویرایش ژن که از نور استفاده می‌کند، توانسته‌اند عملکرد ژن‌ها را به شکل دقیق‌تری اصلاح کنند.  

به گزارش سرویس علمی ایسنا، دانشمندان بر این باورند که روش جدید آن‌ها شاید به محققان اجازه بدهد تا ژنهای درون سلول‌ها یا حیوانات را با کنترل زمانی و مکانی بهتر از قبل مهندسی کنند.

کنترل بهبود یافته بر زمان و موقعیتی که یک ژن در آن دستکاری می‌شود، می‌تواند آثار نامعتبر و غلط را از بین ببرد.

از سال 2013 تاکنون، دانشمندان از ابزار ویرایش ژن CRISPR/Cas9 بهره برده‌اند. این روش یک پروتئین مشتق شده از باکتری موسوم به Cas9 را در کنار یک آران‌ای راهنمای مصنوعی در یک موقعیت خاص از ژنوم بکار می‌گیرد. این کار، جداسازی یک ژن، اصلاح عملکرد آن یا معرفی جهشهای مطلوب را ممکن می‌سازد.

در حالت عملی، روش CRISPR بسیار نویدبخش نشان داده و به محققان اجازه داده تا فیبروز کیستیک و کم خونی سلول داسی‌شکل را درمان کرده، حیوانات آزمایشگاهی قادر به تقلید از بیماری انسان را ایجاد و سویه‌ای از گندم مقاوم به کپک پودری را تولید کنند.

در تحقیق جدید، دانشمندان دریافتند که باقیمانده اسیدآمینه لیزین در Cas9 می‌تواند با یک آنالوگ فعال شده با نور جایگزین شود.

رویکرد جدید یک پروتئین Cas9 تولید می‌کند که از لحاظ عملکردی غیرفعال و به اصطلاح اسیر بوده و پس از آزاد شدن در پی مواجهه با نور، آنزیم را فعال کرده و در نتیجه، ویرایش ژنی را فعال می‌کند.

نتایج این تحقیق در مجله American Chemical Society منتشر شده است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد