تازه های بیوتکنولوژی

تازه های بیوتکنولوژی

جدیدترین دستاوردهای بیوتکنولوژی، نانوبیوتکنولوژی و بیوانفورماتیک
تازه های بیوتکنولوژی

تازه های بیوتکنولوژی

جدیدترین دستاوردهای بیوتکنولوژی، نانوبیوتکنولوژی و بیوانفورماتیک

نانوذرات لیپیدی جایگزینی برای آنتی بیوتیک ها


محققان سوییسی نانوذراتی از جنس لیپید ساختند که می تواند جایگزین آنتی بیوتیک ها شود، این نانوذرات بدون ایجاد مقاومت دارویی، عفونت باکتریایی را از بین می برند.  
به گزارش ایرنا از ستاد ویژه توسعه فناوری نانو، پژوهشگران دانشگاه برن موفق به ساخت ماده ای شدند که می تواند عفونت های باکتریایی را بدون نیاز به استفاده از آنتی بیوتیک، از بین ببرد.

مزیت این ماده جدید آن است که مانع بروز مقاومت آنتی بیوتیکی در بیماران می شود، این ماده جدید نوعی نانوذرات لیپیدی معروف به لیپوزوم است که ساختاری شبیه به مواد تشکیل دهنده غشاء سلول ها دارد، نانولیپیوزم ها می توانند اثرات سمی باکتری ها را از بین ببرند و آن ها را خنثی نمایند.

از 90 سال پیش تاکنون که پنیسیلین کشف شده است، این ماده به عنوان یک درمان طلایی بر علیه عفونت های باکتریایی بوده است،هر چند طی سال های اخیر، سازمان بهداشت جهانی هشدارهایی مبنی بر بروز مقاومت در برابر آنتی بیوتیک ها منتشر نموده است.

در صورتی که این مقاوت آنتی بیوتیکی گسترش یابد، آنگاه بیماری سینه پهلو نیز می تواند کشنده باشد. بنابراین، باید به دنبال روش های درمانی جدید بود، روش هایی که بدون ایجاد مقاومت دارویی، بتواند باکتری ها را از بین ببرد.

ادوارد بابیچوک و همکارانش برای حل این مشکل اقدام به ساخت نانوذراتی نمودند که دارای ساختار لیپیدی است، این نانوساختارها می توانند مواد سمی باکتری ها را خنثی نمایند. در نتیجه باکتری بدون سم باقی خواهد ماند که آن هم توسط سلول های میزبان از بین خواهد رفت، از آنجایی که دراین روش خود باکتری به صورت مستقیم هدف قرار نمی گیرد، بنابراین مقاومت دارویی نیز ایجاد نمی کند.

این گروه تحقیقاتی، این دارو را روی موش های آزمایشگاهی آزمایش نمودند، نتایج نشان داد که باکتری ها بدون نیاز به آنتی بیوتیک از بین رفتند.

این گروه یافته های خود را در قالب مقاله ای با عنوان Engineered liposomes sequester bacterial exotoxins and protect from severe invasive infections in mice در نشریه Nature Biotechnology منتشر کرده اند

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد