تازه های بیوتکنولوژی

تازه های بیوتکنولوژی

جدیدترین دستاوردهای بیوتکنولوژی، نانوبیوتکنولوژی و بیوانفورماتیک
تازه های بیوتکنولوژی

تازه های بیوتکنولوژی

جدیدترین دستاوردهای بیوتکنولوژی، نانوبیوتکنولوژی و بیوانفورماتیک

افزایش سرعت انعقاد خون با پلاکت های مصنوعی نانو ساختار


محققان با تقلید از پلاکت های طبیعی خون، موفق به ساخت پلاکت های مصنوعی نانوساختاری شدند که می تواند سرعت انعقاد خون را افزایش دهد. نتایج آزمایش روی موش ها کاملا رضایت بخش بوده است.  

به گزارش ایرنا از ستاد ویژه توسعه فناوری نانو، پژوهشگران دانشگاه کیس وسترن ریورس موفق به ساخت پلاکت مصنوعی نانوساختاری شدند که می تواند خونریزی را با سرعت بیشتری متوقف کند.
آزمایش های انجام شده روی موش ها نشان داد که خونریزی 65 درصد سریع تر نسبت به حالت عادی بند می آید.

این اولین بار است که دانشمندان می توانند ساختاری شبیه پلاکت های خون را تولید نمایند که از نظر شکل، اندازه، انعطاف پذیری و شیمی سطح کاملاً شبیه پلاکت خون باشد.

این نانوذرات می توانند به بیمارانی که دچار صدمات جدی در تصادفات شده یا در اثر جراحی دچار خونریزی شدید شده اند و همچنین بیمارانی که از مشکل کـُندی انعقاد خون رنج می برند، کمک شایانی کند.البته از این نانوذرات می توان برای رساندن دارو به بیماران مبتلا به تصلب شرایین و انسداد رگ ها استفاده نمود.

سن گوپتا از محققان این پروژه گفت :عوامل مکانیکی و مورفولوژیکی در لبه پلاکت های طبیعی موجب می شود تا این پلاکت ها درصورت نزدیک شدن به دیواره رگ ها با آن برهم کنش داده و منعقد شوند.

این گروه تحقیقاتی از این ویژگی پلاکت ها برای طراحی نانوساختارهایی مشابه پلاکت خون استفاده نمودند.

این گروه در نهایت موفق به ساخت نانوذراتی مشابه پلاکت خون شدند که از نظر مورفولوژی، مکانیکی و شیمی سطح خواصی مشابه پلاکت های طبیعی خون دارند.

پژوهشگران معتقدند که با اصلاح این ساختار می توان پلاکت های طبیعی خون را تحریک به برخورد مؤثر با سلول های سفید خون نمود. با این برخورد، پلاکت ها به سوی دیواره رگ ها پرتاپ می شوند؛ با این کار احتمال برهم کنش با دیواره افزایش یافته و انعقاد خون سریع تر انجام می شود.

شیمی سطح این نانوذرات پلاکت مانند، موجب می شود تا با پروتئین های موجود در زخم برهم کنش داده و باعث تحریک پلاکت های طبیعی خون برای تجمع سریع تر در محل زخم شوند. آزمایش های انجام شده روی موش ها نشان داد که سرعت انعقاد خون درصورت استفاده از این نانوذرات، سه برابر افزایش می یابد.

نتایج این پژوهش در قالب مقاله ای با عنوان 'Platelet-like Nanoparticles: Mimicking Shape, Flexibility, and Surface Biology of Platelets To Target Vascular Injuries' در نشریه ACS Nano منتشر شده است.

 

نظرات 1 + ارسال نظر
reyhane پنج‌شنبه 4 دی 1393 ساعت 21:22

che jalleb :)

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد