تازه های بیوتکنولوژی

تازه های بیوتکنولوژی

جدیدترین دستاوردهای بیوتکنولوژی، نانوبیوتکنولوژی و بیوانفورماتیک
تازه های بیوتکنولوژی

تازه های بیوتکنولوژی

جدیدترین دستاوردهای بیوتکنولوژی، نانوبیوتکنولوژی و بیوانفورماتیک

گامی نزدیک تر به رمزگشایی ژنوم و درک چگونگی کنترل سرنوشت سلول های بنیادی جنینی


محققین دانشگاه منچستر یک شروع کننده مهم را شناسایی کرده اند که تعیین می کند که سلول ها چگونه هویت شان را تغییر می دهند و عملکردهای خاصی را به دست می آورند.  

به گزارش بنیان به نقل ازmedicalxpress، این مطالعه دانشمندان را یک گام به رمز گشایی ژنوم نزدیک تر کرده است. دانشمندان کشف کرده اند که چگونه سرنوشت سلول های بنیادی جنینی کنترل می شود و چطور این سلول های می توانند برای مطالعات آینده دستکاری شوند.

در واقع دانستن این که چگونه می توان این سلول ها را دستکاری کرد می تواند در زمینه طب ترمیمی بسیار راه گشا باشد.

محققین در این مطالعه روی بخشی از ژنوم سلولی فوکوس کردند که روی بیان یک ژن اثر می گذارد و به آنenhancerمی گویند. این enhancer ها تبدیل کدهای موجود در DNA به اطلاعات مفید برای سلول را کنترل می کند و بلوک های ساختاری را برای تعیین ساختار و عملکرد سلولی ارائه می دهد. enhancerهای مختلفی در سلول های مختلف فعال هستند که اجازه محصولات ژنی مختلفی را می دهند و در این مطالعه محققین چگونگی فعال شدن این enhancerها را کشف کرده اند.

این پژوهشگران می گویند: بدن انسان از میلیون ها سلول تشکیل شده است که از یک سلول ساده بوجود آمده است. برای گذار از این مرحله تک سلولی، سلول ها باید تقسیم شوند و هویت شان را تغییر دهند و عملکردهای ویژه ای را بدست آورند و همان طور که گفته شد شاید هیجان انگیز ترین حوزه در طب ترمیمی داشتن این توانایی در دستکاری سلول ها و سرنوشت آن ها است و برای این کار احتیاج به تکنیکی است که بتواند سلول های بنیادی را دستکاری کند.

یکی از موانع موجوددر زمینه طب ترمیمی این است که روش های موجود کارایی لازم را ندارند و این بدین دلیل است که درک اصولی که سرنوشت سلول ها را کنترل می کنند به خوبی شناخته نشده است.

این محققین بر این باورند که مطالعه آن ها در زمینه وجود enhancerها و نقش آن ها می تواند به افزایش بازده طب ترمیمی موثر باشد و بتواند به دستکاری منطقی و کنترل شده سلول ها هم کمک کند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد